KiVa-oppituntien pitämiseen on olemassa valmis materiaali,
joka sisältää opettajan oppaan ja kaiken tunnilla tarvittavan
havaintomateriaalin. Tunnin pitämistä edelsi kuitenkin tiukka suunnittelu, koska
tunnin toteuttaminen yhteisopetuksena asetti eteemme uudet haasteet. Vetovuoron
otti Sanna-Pauliina, koska hän on luokkansa kanssa pitänyt KiVa-oppitunteja
ekaluokalla. Pienryhmän oppilaille KiVa-tunnit eivät olleet entuudestaan
tuttuja ja nelosluokkalaisille kertaus oli paikallaan. Ajankäyttöä oli vaikea
arvioida etukäteen mutta totesimme, että ’liian kanssa aina pärjää’ ja
varasimme tekemistä runsaasti.
Kokoonnuimme porukalla nelosluokkaan, josta tuolit ja
pulpetit oli raivattu luokan seinustalle. Edellisenä päivänä olimme
työskennelleet auditoriossa, penkeissä istuen, joten nyt työskentelimme
ensimmäistä kertaa vapaammin ryhmiteltynä. Tunnin aluksi oppilaat jaettiin
ryhmiin eläinkorttien avulla. Kaikki (lukuun ottamatta niitä neljää oppilasta,
joiden kortit olivat mystisesti kadonneet!) saivat kortin, jossa oli eläimen
kuva. Oppilaiden piti löytää muut, joilla oli sama kuva ja näin muodostui kuusi
ryhmää, joissa jokaisessa oli viisi oppilasta. Jokainen paikallaolija sai vielä
omalla nimellään varustetun pyykkipojan, joka kiinnitettiin rintapieleen.
Ensimmäisenä tehtävänä ryhmät pohtivat, mitkä asiat tekevät
koulusta mukavan ja kivan paikan. Ryhmillä oli käytössä isot paperit ja kynät
ja jokainen sai piirtää tai kirjoittaa paperiin omia ajatuksiaan. Joissakin
ryhmissä syntyi keskustelua oppilaiden kesken, toiset ryhmät työskentelivät
hiljaisemmin. Pohdimme, että ryhmien muodostamiseen voisi jatkossa käyttää
sattuman lisäksi myös suunnittelua ja näin saada aikaan toimivampia ryhmiä.
Toisaalta toimivia ryhmiä syntyy myös sattuman kautta ja kaikilla on tilaisuus
oppia työskentelemään kaikkien kanssa. Ryhmät esittelivät tuotoksensa
vuorotellen ja hämmästyttävän hyviä ajatuksia niissä olikin.
Lopputunti kului yhdessä keskustellen ja KiVa-sääntöjä
kerraten. Oppilaat poistuivat luokasta toivottavasti tietäen, mitä kiusaaminen
on ja ymmärtäen, että kiusattu tarvitsee tukea ja apua; kiusaamisen
sivustakatsojaksi jääminen on kiusaamisen hiljaista hyväksymistä. Me opettajat
tuumasimme tunnin jälkeen, että yhteisopetuksessamme tulee lihaksi KiVa-sääntö
nro 2: erilaisuus on rikkaus!
http://www.kivakoulu.fi/
http://www.kivakoulu.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti