Yhteisopetuksen yltin tunnilla edettiin suomalaisen metsän lintuihin. Tarkastelun alla olivat tänään metso, teeri, huuhkaja ja käpytikka. Tunnin aluksi kuuntelimme kyseisten lajien tyypillistä ääntelyä ja katsoimme Opitista kuvia. Löytyipä koulun lasivitriinin sedimentistä mallikappaleitakin kyseisistä linnuista, ja pölykerroksen alta paljastui teeripariskunta, koppelo ja hiukan vuosien saatossa kolhuja kärsinyt käpytikka.
Yhdessä ihmetteleminen on yhteisopetuksen parasta antia. Tunnilla keskusteltiin lintujen pariutumisesta ja soidinmenoista ja joku keksi kysyä, onko linnuilla pippeliä. Suoralta kädeltä siinä joutuivat opettajat ja ohjaajat tunnustamaan tietämättömyytensä asiassa. Onneksi maailman kaikki tieto on klikkauksen päässä lähimmästä tietokoneesta. Sanna-Pauliina selvitteli muutamassa minuutissa, että vain noin kolmella prosentilla linnuista pippeli löytyy ja muiden suvunjatkamiselimet ovat jemmassa erinäisissä ruumiinkoloissa, joista ne kaivetaan esille tarpeen tullen.
Oppilaat keskustelivat aktiivisesti tunnilla ja välillä asetelma opettajien ja oppilaiden välillä tuntuu olevan ihan oikea; oppilaat kysyvät ja opettajat selvittelevät vastausta. Useinhan koulumaailmassamme toteutuu sellainen nurinkurinen malli, että se, joka tietää eniten, kyselee sellaisilta, jotka eivät tiedä. Valitettavan usein opettajana joutuu toteamaan, että ei tiedä asioista tarpeeksi opettaakseen kaikkia oppiaineita!
Tässä blogissa dokumentoidaan ja jaetaan yhteisopetukseen liittyviä kokemuksia. Yhteisopetukseen osallistuu kaksi luokkaa, joista toinen on yleisopetuksen neljäs luokka ja toinen yläkoulun pienryhmä. Yhdessä opiskeltavia oppitunteja on viikossa kolme ja aihepiireinä ovat ympäristö- ja luonnontieto sekä oppiainerajat ylittävä ajankohtaista-tunti. Opetukseen osallistuu 31 oppilasta, kaksi opettajaa ja koulunkäynninohjaaja. Tervetuloa matkaan kanssamme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti